ad
ad
تولید واکسن | واکسن سرطان سینه | تولید واکسن سرطان سینه

تولید واکسن سرطان سینه | موفقیت در فاز اول آزمایش انسانی

محققان در مقاله‌ای اعلام کرده‌اند که واکسن سرطان سینه آن‌ها در فاز اول آزمایش‌ها موفق بوده و حالا در حال انجام فاز دوم هستند.
کد خبر: 1729
تولید واکسن سرطان سینه | موفقیت در فاز اول آزمایش انسانی

مقاله جدیدی که به تازگی در یکی از مجلات معتبر علمی چاپ شده است، نشان می‌دهد که نتایج فاز اول کارآزمایی‌های بالینی انسانی برای واکسن سرطان سینه موفقیت‌آمیز بوده است. حالا دانشمندان مشغول کار روی فاز دوم مطالعات این واکسن هستند.

محققان حدود 20 سال پیش فاز اول یک پژوهش را آغاز کردند تا به آرامی واکسن سرطان سینه را روی 66 فرد مبتلا به نوع HER2 این بیماری آزمایش کنند. در این فاز که حدود 10 سال طول کشید، سه دوز مختلف آزمایش شد و هدف محققان ارزیابی ایمنی واکسن در بلندمدت بود. افزون بر این، دانشمندان 10 سال دیگر شرکت‌کنندگان را زیر نظر گرفتند تا مطمئن شوند که این واکسن آسیبی به بافت‌های سالم بدن وارد نمی‌کند.

نتایج این تحقیق نشان داد که واکسن مربوطه بسیار ایمن است. «مری دیسیس»، رئیس مؤ‌سسه سرطان آمریکا و نویسنده ارشد این مقاله که در مجله JAMA Oncology چاپ شده است، می‌گوید: «در واقع، رایج‌ترین عارضه جانبی که در حدود نیمی از شرکت‌کنندگان دیده شد، خیلی شبیه عارضه حاصل از واکسن‌های کرونا بود: قرمزی و تورم محل تزریق واکسن و گاهی اوقات تب و لرز یا علائمی شبیه به ابتلا به آنفلوانزا.»

واکسن سرطان

واکسن سرطان سینه احتمالاً اثربخش خواهد بود

هدف این فاز، تعیین اثربخشی واکسن سرطان سینه نبود، اما دیسیس از نوید‌بخش بودن علائم اولیه خبر می‌دهد و می‌گوید 80 درصد از بیمارانی که مداوا شده بودند، 10 سال پس از شروع آزمایش‌ها بدون مشکل به زندگی خود ادامه داده‌اند. دیسیس می‌گوید فقط حدود 50 درصد از مبتلایان به سرطان سینه HER2 می‌توانند بیش از 5 سال زنده بمانند، بنابراین واکسن مذکور احتمالاً اثربخش بوده است.

فاز دوم کارآزمایی بالینی روی واکسن سرطان سینه چند وقتی است که روی گروه بزرگ‌تری از مبتلایان آغاز شده و انتظار می‌رود که نتایج آن تا دو سال دیگر در دسترس قرار بگیرد. محققان می‌گویند اگر فاز دوم هم موفق باشد، آن‌ها آماده‌اند تا به سرعت به سراغ فاز سوم و نهایی کارآزمایی بالینی بروند.

حداکثر 30 درصد مبتلایان به سرطان سینه دچار تولید بیش از حد پروتئینی به نام «گیرنده شماره ۲ فاکتور رشد اپیدرمی» می‌شوند. این نوع از بیماری از جمله انواع سخت سرطان سینه است و علاوه بر سرعت رشد زیاد، احتمال بازگشت آن به بدن بیشتر است.

دیجیاتو




کپی لینک کوتاه خبر: https://jeldnews.com/d/2ad6y2

پربیننده ترین




اخبار داغ